Ik vond het een boeiende training. Het feit dat jij ervaringsdeskundige bent is zeker een meerwaarde. Verder vond ik het positief dat het zeker geen reclame was voor diensten die jullie aanbieden. Pas na een vraag van één van ons vertelde je over die mogelijkheid.
Gisteren de ouderavond gehad op het trias vmbo. Allereerst mijn complimenten voor de presentatie. Wat een enthousiasme, overtuiging en fijne manier van presenteren. Vooraf aan de avond dacht ik dat we vooral wat informatie zouden krijgen over middelen gebruik. En dacht ik Daarvan goed op de hoogte te zijn. Maar ben positief verrast. Juist de handvatten die we kregen om in gesprek te blijven met onze pubers, tips en informatie over de werking van het puberbrein hebben deze informatieavond echt de moeite waard gemaakt! Ook weer een geweldige les voor mezelf! Spiegel voorgehouden over met name telefoongebruik. Dus ook hier weer mee aan de slag!
Hallo **** en ****, Zelf heb ik de ouderavond niet kunnen bijwonen, bedankt voor het sturen van de presentatie. Alhoewel we normaal gesproken voldoende horen over hun leven op HML was de avond na de voorlichting aan de kinderen wel uitzonderlijk: meer dan een uur hebben ze onafgebroken en zeer levendig over de voorlichting gesproken: de anekdotes, de werking van hersenen, hoe je jezelf voor de gek kan houden, hoe verslaving sociaal werkt, hoe eerlijk, grappig en goed de voorlichter (Frank?) was ... ik had het gevoel erbij geweest te zijn. Fantastisch! Toen mijn man terugkwam van zijn werk in het buitenland, afgelopen weekend, werd het verhaal opnieuw in geuren en kleuren uit de doeken gedaan. We hebben ervan genoten en waren blij dat zoveel inzichten zijn ontstaan in die paar uurtjes. Hartelijk bedankt voor deze ervaring bij onze dochters. Het bevestigt wederom wat een prettige school jullie zijn. Het is een verrijking dat ze ook bij jullie allerlei aspecten van het leven op een prettige en behapbare manier kunnen verkennen. Groeten
Kelly vertelt via online meeting heel enthousiast, en is zelf op ervaringsdeskundige. Dat is heel fijn want geeft vele echte voorbeelden, en herkenbaarheid. Dank je wel, we hebben weer veel geleerd, Patrick
Stichting Be Aware werkt samen met jongerenkliniek Yes We Can Clinics. De jongeren die in deze kliniek opgenomen zitten kunnen ervoor kiezen een voorlichting door Be Aware in hun klas te laten verzorgen en tevens bieden wij begeleiding in het eerste weerzien van de jongere met zijn/haar klasgenoten. In onderstaande review deelt een blije moeder haar ervaring met Be Aware: Mijn ervaring met Be Aware is zeer positief. Mijn dochter heeft meegedaan met het Yes We Can Clinics programma i.v.m. gedragsproblemen. Na deze tien weken weg van school te zijn geweest, wordt er bij YWCC aangeboden om het kind te helpen bij het terugkomen op school. Be Aware nam contact op om dit voor mijn dochter te doen op haar school. Ik werd goed geïnformeerd door Be Aware en zij hebben direct contact opgenomen met school en alles heel snel geregeld, waardoor de terugkomst voor mijn dochter soepel en prettig is verlopen. Be Aware heeft eerst uitgelegd wat een behandeling in YWWC inhoudt aan de klas en daarna heeft mijn dochter ook de kans gehad om erover te vertellen. Hierdoor ontstond begrip vanuit de klas en voor vele ook herkenning. Door zo een initiatief van YWC en Be Aware, zijn nu vele leerlingen op de hoogte van de mogelijkheden wanneer je jezelf in een vervelende positie voelt zitten en misschien het idee hebt de enige te zijn. Hierdoor leer je dat je niet alleen bent en er oplossingen / mogelijkheden zijn om uit je verslaving, gedragsproblemen of wat dan ook te kunnen komen. Een blije moeder
Bedankt voor de leerzame avond via het Bonifatius college in Utrecht. Nieuw voor mij: - De werking van het geheugen en verslaving - Hoe jonger je begint hoe groter de kans op verslaving waar je nooit meer vanaf komt - De invloed van ouders en peergroups- vrije tijd
Het was een ontzettend leuke en interessante ouderavond over gewoonten of verslaving. Heel informatief, afwisselend, interactief met het stemmen, break-out rooms en informatie/powerpoint, terwijl het toch een serieus thema is. Hoewel online wist Kelly op een heel prettige, energieke en inspirerende wijze met veel praktische tips te vertellen en speelde goed in op vragen in de chat. Antwoorden op niet beantwoorde vragen werden later nagestuurd in een QenA. Heel goed verzorgd allemaal. Echt een aanrader! Meta Vos
Dank voor de ouderavond van vanavond, superinformatief en jullie hebben een mooie vorm gevonden om het online te doen en toch interactief te krijgen. Inclusief de adem-inhouden oefening! Maarten
Ik vond het een leerzame avond. Kelly gaf een boeiende presentatie, zij is zelf ook prettig om naar te luisteren. Daarnaast was ze heel open over haar eigen situatie en ervaringen, dit geeft vertrouwen en maakt dat je wat zij zegt serieus neemt. Verder had ze ook goede tips, niet altijd nieuwe dingen, maar soms is het ook gewoon fijn om de bevestiging te krijgen dat je op de goede weg zit (‘zo zou ik het ook aanpakken’). Verbeterpuntje: De avond was volledig digitaal, dan is een uur en 45 minuten wel iets te lang, ook al is het onderwerp boeiend! Sandra Jonker
Onze school, Praktijkschool Hulst heeft een periode achter de rug waarin veel problematiek voorkwam met betrekking tot drugs. Het team had de wens om meer over de diverse soorten drugs te weten te komen . Maar ook informatie over beleidskwesties t.a.v. drugs. Met behulp van Google, kwamen we toevallig terecht bij Be-Aware. Een volkomen onbekende instantie voor ons, maar het sprak ons meteen aan. Kelly Roelofs, van Be Aware, verzorgde een studiemiddag voor ons voltallige team . Bijna drie uur lang zaten we op het puntje van onze stoel, te luisteren naar een expert, een ervaringsdeskundige. Ze nam ons overtuigend mee in de wereld van drugs en andere verdovende middelen. Kelly stond open voor vragen en opmerkingen en wist op alles zeer adequaat te reageren, zodat we veel kennis opdeden. Wat is er allemaal op de markt? Hoe herken je het? Hoe vang je signalen op? Hoe pas je drugsproblematiek in je beleid in? Allemaal vragen waar we duidelijke handvaten voor kregen. Onze school heeft het voornemen om deze expertise in te schakelen met betrekking tot ouder – en leerling voorlichting.
Eind september zijn de voorlichters van stichting Be Aware op bezoek geweest bij onze 3 HAVO en 3 VWO klassen. We kunnen niet anders zeggen dat dit een fantastische ervaring was voor onze leerlingen en voor de mentoren van deze klassen. De voorlichters weten op een professionele en integere manier exact de juiste snaar te raken bij de leerlingen. Met openhartige verhalen uit hun eigen verleden, overgoten met humor en zelfreflectie, stellen de voorlichters zich dusdanig kwetsbaar op dat de leerlingen daar vrijwel direct in mee gaan. Wat volgt is een afwisselend programma met onder andere groepsgesprekken, voorlichting en reageren op stellingen door middel van stemkastjes. Voorlichters van Be Aware, ontzettend bedankt voor leerzame, geslaagde dag. Namens onze leerlingen uit de 3e klas en mentoren van Het Hooghuis locatie TBL, Tom Brom
Goedemiddag! Een tijdje geleden hadden we een voorlichting op onze school. (Rsg slingerbos). Hierbij ging het over vanalles en daarbij ook zelfbeschadeging. Hier was ik aan erg verslaafd. Door jullie (De mevrouw die voorlichting gaf was Kelly) ben ik gaan praten. Zonder Kelly weet ik niet waar ik zou zijn. Kelly heeft mijn leven gered. Ik wil jullie heeeeel erg bedanken, want zonder jullie zou ik dit nooit hebben gedurfd. Het gaat nu beter met me en ik word goed geholpen. Nogmaals super bedankt, zonder jullie was ik nooit zo ver gekomen.
In de lessen van Be Aware op Het Nieuwe Eemland hebben leerlingen veel geleerd over verschillende verslavingen. Het gebruikte materiaal biedt leerlingen (en mentor) veel gespreksstof. De leerlingen hebben meer zicht gekregen op verslavend gedrag. Ze zijn zich bewust geworden van het feit dat een gewoonte soms ongemerkt tot een heftige verslaving kan leiden. De samenwerking en afstemming met de medewerkster van Be Aware verliep prima. Een waardevolle bijdrage!Gerry Verkerk
De voorlichting begon erg open. De leerlingen mochten alles vragen aan Kelly, wat ze maar wilden. Als docent achterin de klas houd ik dan mijn hart vast, maar de vragen bleven heel netjes en veelal gericht op het onderwerp, namelijk verslavingen. Toen de (verwachte) vraag langs kwam of Kelly zelf verslaafd was geweest, was het ijs meteen gebroken. Je zag bij de leerlingen een overgang in houding van: ‘We gaan naar een of andere voorlichting en deze mevrouw komt daar wat over vertellen’, naar ‘Wow, dat is behoorlijk heftig. Deze mevrouw weet blijkbaar heel erg goed waar ze over praat’. Als docent was het erg leuk om te zien hoe het perspectief van de leerlingen veranderden. De voorlichting was erg interessant en behoorlijk intens. De voorbeelden die gegeven werden in woord en beeld waren echte voorbeelden van echte mensen. Dat maakt het allemaal heel dicht bij huis. De les was soms ietwat rumoerig, maar dat komt omdat er veel interactie plaatsvond. Zowel tussen Kelly en de klas als in de klas onderling. De leerlingen bleven maar over het onderwerp praten. Hoeveel game jij eigenlijk? Is dat veel? Is dat weinig? Heb jij eigenlijk wel eens een biertje gedronken? En uiteraard, alles blijft vertrouwelijk. Buiten het lokaal wordt hier niet over gesproken. Vooral het interactief stemmen (anoniem) wat geprojecteerd werd op het scherm vooraan de klas, is een erg leuk onderdeel van de voorlichting. Dan weet je toch wat er gebeurt in zo’n klas, zonder dat je precies weet wie nou wat doet. ‘Wie rookt er?’ of ‘Heb je wel eens sterke drank gedronken?’. Uiteindelijk gaat het om de preventie, herkenning en oplossingen van de verslaving. En die boodschap is naar mijn mening goed overgekomen. Stephan Honing
Wij zijn al jaren op zoek naar een geschikte methode om onze jonge leerlingen voor te lichten over de gevaren van roken , alcohol en drugs. Juist onze jonge leerlingen, om ze beter voor te bereiden op de verleidingen waaraan zij in latere jaren blootstaan. De diverse methodes die wij in de loop der jaren hebben gebruikt, hadden allemaal hun beperkingen. De ene methode boeide de leerlingen maar weinig omdat die te theoretisch was, de andere methode kwam teveel over als een opgeheven vingertje. Weer een andere methode was naar onze mening onnodig confronterend. Dit jaar liet ik mij overhalen door het enthousiaste verhaal van Kelly Roelofs van Be Aware om de voorlichting breder aan te pakken, en ook andere mogelijk verslavende middelen te bespreken, zoals gaming, mobielgebruik, etc. Wij besloten om bij wijze van pilot te starten. Die verliep zeer succesvol. Inmiddels heeft Kelly Roelofs het programma Be Aware uitgevoerd in al onze tweede en derde klassen. Een blokuur in elke klas, met de mentor van de klas erbij. De reacties zijn echt uitzonderlijk enthousiast. Alle mentoren prijzen de kracht van het programma en zijn onder de indruk van Kelly’s presentatie. Zij weet in gesprek met de leerlingen deze op het puntje van hun stoel te krijgen. De werkvormen zijn zeer gevarieerd en effectief. Het gebruik van stemkastjes is een mooie toevoeging: ook de meer timide leerlingen voelen zich zo uitgenodigd om te participeren. Belangrijker nog dan de enthousiaste reacties van de mentoren, vond ik de manier waarop de leerlingen na afloop over de lessen spraken. Veel leerlingen verklaarden dat ze er echt veel van hadden opgestoken, dat ze zich bewuster zijn van het gevaar aan dingen verslaafd te kunnen raken. Zoals een leerling het verwoordde: “ Ik had weer zo’n saai informatieverhaal verwacht, maar je kon echt zelf meedoen en je kon echt veel leren, ook over jezelf!” Wij nemen de lessen van Be Aware nu vast op in ons mentoraatsprogramma in alle tweede en derde klassen.Hans van Dongen
Dankjewel Kelly en Stephan voor jullie openhartigheid en professionaliteit. Als jongerenwerker wordt ik dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van verslavingen en weet ik als geen ander hoe moeilijk het is een dergelijk onderwerp op de juiste wijze bespreekbaar te maken. Het bezoek van Kelly en Stephan aan ons jongerencentrum en de presentatie die volgde heeft mij weer nieuwe aanknopingspunten gegeven om verder te kunnen met deze groep jongeren waarbij verslavingen aan de orde van de dag zijn. Het was een bijzondere avond met veel mooie en openhartige verhalen die zeker bij enkelen voorgoed in het geheugen staan gegrift.
Bijzonder hoe jullie tijdens de voorlichting in de klas direct de veiligheid scheppen waarin leerlingen eerlijk kunnen luisteren en vragen en de ruimte voelen om open te zijn zonder veroordeeld te worden. De dynamiek van de werkvormen afgewisseld met de op ervaring gebaseerde verhalen zorgen voor een levendige les wat maakt dat de leerlingen aan jullie ‘lippen hangen’ Er ontstaat een zinvolle discussie waar leerlingen naar elkaar luisteren en elkaar aanvullen. Leerlingen respecteren de eerlijkheid van de trainer en kunnen daar, binnen de veilige sfeer, zelfs direct complimenten over geven naar de trainer toe. Kortom een energieke les over een gevoelig onderwerp wat binnen no-time bespreekbaar wordt gemaakt.Jongeren avondprogramma in Heel (leeftijd 16-23 jaar)Be Aware voorlichting geven. In deze klas van het VSO waren negen leerlingen aanwezig in de leeftijd vanvijftien tot achttien jaar.
Omdat een klasgenoot naar een Yes We Can Clinics (YWCC) Geestelijke gezondheidszorg is geweest, kwam er een medewerker van Be Aware De voorlichting begon met het voorstellen van de medewerkster en het vertellen van haar verleden met drugs. De leerlingen luisterden erg aandachtig. Het verhaal maakte duidelijk indruk op ze. De medewerkster presenteerde haar verhaal interactief en afwisselend. Dit zorgde er voor dat de leerlingen geboeid meededen. Zo was er een Power Point presentatie, een informatiegids over gewoonte of verslaving en er waren stemkastjes die de leerlingen konden gebruiken. De medewerkster zorgde voor een veilige sfeer in de klas. Ze maakte de afspraak dat hetgene wat gezegd en gedeeld werd in de klas zou blijven. Ook maakte ze duidelijk dat er niemand uitgelachen mocht worden om wat voor reden dan ook. Dit was duidelijk voor de klas. Ook was er de mogelijkheid om persoonlijk met de medewerkster te praten als een leerling dat wilde. De medewerkster is ook vertrouwenspersoon. De leerlingen hebben de mogelijkheid om contact op te nemen met de medewerkster via de mail. Al met al was het een erg geslaagde middag. De leerlingen deden erg goed mee, waren eerlijk en openhartig over hun eigen leven en zorgden met zijn allen vooreen veilige sfeer in de klas. Ik raad deze voorlichting van harte aan, het is zeer geschikt voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs!
Zoals afgesproken mijn reactie op de lessen van vandaag gegeven door Be Aware op Accent Praktijk Onderwijs in Amersfoort. Wat mij vooral aansprak in de voorlichting was de openheid tijdens de les. De liefde ‘spatte er van af’ en was stralend te merken. Het contact met de leerlingen was er overduidelijk. Een primapedagogische aansluiting met het niveau van de leerlingen. Jullie beiden gingen ‘op de relatie met de kinderen zitten’ i.p.v. op de lesstof. Deze houding schiep openheid zodat de leerlingen erg goed meededen. De lesbrief is didactisch en lay-out technisch mooi opgesteld. Aansprekend bij de leefwereld van de leerlingen. Goed uitgevoerd èn voor de extra geïnteresseerde kinderen is er thuis ook nog wat te maken. Het gebruik van het audiovisuele materiaal is ruim voldoende. Leuk met filmpjes en stemkastjes. Jullie betrekken de leerlingen echt actief. Wat ik persoonlijk heb geleerd tijdens de voorlichting is in kindertaal uitdrukken wat een gewoonte is en wat een verslaving is. Dat je daarvan bewust wordt gemaakt. Hoe je een verslaving herkent en of je verslavingsgevoelig bent. De werkopdrachten vond ik leuk om mee te doen. Prettig voor de kinderen en tussendoor echt even soul searching. De opbouw van de lessen vind ik zeer verantwoord. De opbouw van de training/cursus bood juist ruimte voor de bijzondere reacties van de leerlingen. Deze kwamen vooral op de momenten wanneer er persoonlijke informatie gegeven werd door jullie, de ervaringsdeskundigen. Wat je kon zien was dat dan bij de kinderen ook wel een brok in de keel schoot. Over het algemeen gesproken vond ik deze cursus voor de kinderen heel zinvol. Gewaarschuwd en meer bewust gemaakt gingen zijn naar de volgende les of naar huis. Met de zekerheid dat zij er veel van opgestoken hebben enervan bewust zijn gemaakt dat verslavingen op de loer liggen. Dat er geen gewoonten in moeten sluipen die verslavend zouden kunnen zijn. Wat ik als heel krachtig ervoer is dat de informatie vanuit de persoonlijke levens van voorlichters echt landde bij de leerlingen. Super om deze dag bij te wonen en als leerkracht heb ik er ook veel van opgestoken. Dank je wel! Way 2 go girls! Kees-Boudewijn Haeck
Hoe geef je voorlichting over verslaving en gewoontes in een klas met 30 leerlingen die verslaafd zijn aan hun telefoon en de gewoonte hebben veel en vaak het woord tot elkaar te willen richten? Hoe vul je twee interactieve lesuren met informatie, vragen en tips zonder dat de aandacht ook maar een schijn van kans krijgt te ontsnappen? Heel eenvoudig! Je nodigt Kelly van ‘Be Aware’ uit en je bent verzekerd van een sprankelende lezing over een potentieel groot probleem. Voornoemde ervaringsdeskundige blijkt in staat de leerlingen te informeren, verbazen, amuseren en ja, ook te raken, niet in de laatste plaats door een frisse, open benadering van het onderwerp en een werkwijze die gepaard gaat met ongebreideld enthousiasme. Kelly vertrouwt haar publiek toe dat ze graag wint. Welaan, ik geef u de eindstand: Kelly – klas H3b : 1-0Fred Vink
Dorenweerd College kiest voor Be Aware in de bovenbouw Als coördinator van 4 en 5 havo, was ik behept met de taak om bij een voorlichting van Be Aware te zitten over verslavende middelen. De twee-lesuur durende voorlichting voelde allerminst als een taak: ik heb achterin de klas gezeten, heb geboeid naar voorlichter – Kelly Roelofs – geluisterd, ik heb dingen geleerd over onze hersenen, ik heb inzicht gekregen in drugsgebruik om ons heen en, het meest belangrijke, ik heb onze leerlingen zich in korte tijd open zien stellen voor de informatie. Als school weten we dat er geblowd wordt door onze bovenbouwleerlingen. We hebben geen grip op deze blowende bovenbouwleerlingen; kunnen ze niet op heterdaad betrappen, of het gebeurt niet op het schoolplein. We weten ongeveer wie het zijn en sommigen van hen glippen ons door de vingers. Zij presteren op school ondermaats, blijven zitten en stromen in veel gevallen af naar het MBO. Een van onze leerlingen dreigde op dit pad te belanden. Zij heeft net op tijd de mogelijkheid gekregen om een intensieve therapie te volgen via Yes We Can Clinics. Helaas voor haar was dit nodig, maar gelukkig voor ons hield dat in dat bij wijze van nazorg, Be Aware in school kregen om voorlichting te geven in haar klas. Daaraan gekoppeld was een vragenuur, waarin de betreffende leerling vragen beantwoordde van haar klasgenoten. Wat een bewondering voor, in eerste plaats, de leerling, maar ook voor de voorlichter die echt achter deze leerling stond en zo respectvol met alle leerlingen omging. De reacties van de leerlingen op deze voorlichting, zijn niets dan lovend. Ik kan ze hier niet allemaal kwijt, maar teksten als “Het was zeer interessant, echt een reality check” en “ik bleef erover nadenken. Het was echt een eye opener en indrukwekkend” zijn slechts een kleine greep uit een collectie van meer van dit soort. Als school hebben we het speerpunt om in elk leerjaar aan voorlichting te doen. We zijn ons er zeer van bewust dat voorlichting over drank en drugs vooral van belang is als de leerlingen wat ouder worden. We beginnen hier dan ook mee vanaf het tweede jaar. Dat is dan nog relatief onschuldig, maar de drang om te ontdekken wordt steeds minder onschuldig naarmate de leerling ouder wordt. Eenmaal in de bovenbouw, is er dan ook een stevige voorlichting nodig. Niet een obligaat praatje afgewisseld met wat informatie en een leuke activiteit, maar er moet iets pakkends zijn, iets wat indruk maakt, wat de meeloper over het randje trekt om het niet te gaan doen, of ermee te stoppen. Het moet zo appelleren aan hun belevingswereld, dat de informatie zich echt in het brein brandt. Be Aware bereikt dit en maakt het verschil door gebruik te maken van ervaringsdeskundige voorlichters. Het is vergelijkbaar met reality-tv. Dat boeit leerlingen, het spreekt tot de verbeelding. Daarbij komt het feit dat de leerlingen heel snel op hun gemak worden gesteld om vragen te stellen. Ik heb onze leerlingen in vijf minuten zien ontdooien. Als dat je gebeurt in je reguliere les als docent, weet je dat je iets heel goed gedaan hebt, je maakt deze pubers namelijk niet zomaar iets wijs. De verhouding reality – theorie is daarnaast volledig in balans. Als de leerlingen eenmaal aan boord zijn, wordt er uitgelegd over wanneer er welke ontwikkeling plaats vindt in je brein en wat drugs of alcohol doet met die ontwikkeling. Deze theorie wordt weer afgewisseld met stemkastjes, wat heel activerend werkt en bovendien veel inzicht geeft in de mate waarin verslaving een rol speelt in de omgeving van de leerling. Be Aware pakt de leerling in en activeert hem vervolgens om zelf na te denken. Dit is het recept voor een succesvolle voorlichting bij een categorie leerlingen die als moeilijk te motiveren bekend staat, maar die misschien wel het meest kwetsbaar is als het gaat om het begin van een drank- of drugsverslaving.Lot van der Meijs
De voorlichting van Be-aware in leerjaar 2 en 3 is opnieuw zeer positief ontvangen. Mentoren sprake van ontroering omdat na de voorlichting leerlingen hun ervaringen in hun klas durven te delen. De klassen waren in eerste instantie muisstil en daarna als een warm bad voor de betreffende leerlingen. Jullie maken veel los waar op een positieve manier door leerlingen en mentoren mee verder kan worden gegaan. Complimenten hiervoor.Amy Hoek van Dijke
Ik wilde je even laten weten dat ik heel veel complimenten heb gehad over de voorlichting van Maike Smoorenburg. Ze deed het fantastisch.
Hallo meneer Frank, Naar aanleiding van uw voorlichting die u gaf over verslavingen, wil ik u feedback geven hierover. Wij als klas vonden het erg leerzaam dat u deze voorlichting gaf, ik vond het heel erg leerzaam en deze voorlichting was anders. U legde goed uit wat de gevolgen waren en hoeveel schade je kan krijgen. Het was erg duidelijk d.m.v. de powerpoint en dat plaatje met de hersenen die beschadigd waren met alcohol. Ook was het heel interessant dat wij zelf op het bord zagen hoeveel mensen in onze klas bijv. ooit gerookt heeft. Het gaf een idee. Ik vind het erg belangrijk dat zulke voorlichtingen gegeven moet worden, want jongeren moeten beseffen dat verslavingen erg schadelijk kunnen zijn en het belangrijk is om hierover te kunnen praten zoals u ook aangaf. Jongeren worden snel beïnvloed door andere (groepsdruk), maar als iedereen weet wat voor gevolgen er zijn als het gaat om alcohol of wat dan ook dan komt dit ook minder voor. En jongeren moeten beseffen dat het erg schadelijk is voor zowel lichamelijk als geestelijke gezondheid. Vooral als de voorlichting gegeven wordt door een ervaringsdeskundige , nemen jongeren het automatisch ook serieuzer aangezien iemand het echt heeft meegemaakt. Dus daarom vind ik het belangrijk dat er zulke voorlichtingen gegeven worden. Anoniem