March 13, 2022
Algemeen nieuws
De games van tegenwoordig zijn voor vrijwel iedere jongere verleidelijk. Gamemakers doen er alles aan om de game zo aantrekkelijk mogelijk te maken, waarbij zelfs gokelementen worden gebruikt, met als doel de jongere zoveel mogelijk te laten gamen. Het Trimbos Instituut heeft onderzocht dat jongeren met ADHD vaak nog meer gamen dan dat jongeren zonder deze gedragsstoornis dit doen. Hoe zit dat? En wat is ADHD nu precies?
Wat is ADHD?
ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Een stoornis die zowel bij kinderen als volwassenen voorkomt en op verschillende manieren voorproblemen kan zorgen. Er wordt gesproken over drie vormen van ADHD:
1. ADHD-I (Inattentive, vroegere ADD): Jongeren met deze vorm van ADHD hebben vooral moeite om hun aandacht erbij te houden. Ze zitten vaak in hun eigenwereld, wat voor anderen lijkt op dagdromen.
2. ADHD-H (Hyperactive & Impulsive): Jongeren met deze vorm van ADHD zijn vaak erg druk, bewegen veel en kunnen moeilijk stilzitten. Daarnaast zijn ze impulsief, waardoor ze dingen doen en zeggen zonder er over nagedacht te hebben.
3. ADHD-C (Combined): Jongeren met deze vorm van ADHD hebben aspecten van beide vormen die hierboven staan beschreven. Ze hebben moeite hun aandacht erbij te houden én zijn druk. Deze vorm is het meest voorkomend.
Waarom is gamen nóg verleidelijker voor jongeren met ADHD?
Voor jongeren met ADHD is het vaak lastiger om een balans te vinden tussen gamen en andere bezigheden als sociale contacten, hobby en sport.
Jongeren met ADHD hebben meer moeite met het omgaan met impulsiviteit en ervaren vaak onrustige gedachten, waarbij het moeilijker is om hun concentratie vast te houden. Hierdoor zijn ze extra gevoelig voor de snelle beloningen die in gamesveelvuldig voorkomen.
Bij jongeren met ADHD kan een ‘hyper focus’ ontstaan wanneer ze iets heel interessant vinden, zo ook bij een game. Gamen kan daarnaast ook ingezet worden om te ontsnappen aan de realiteit of bij het omgaan met spanningen die jongeren met ADHD ervaren.
Dit alles kan zorgen voor een digitale disbalans, wat inhoudt dat de jongereveel meer tijd besteed aan het gamen dan aan andere activiteiten.