May 17, 2022
Be Aware nieuws
Gedurende onze voorlichting over ‘Gewoonten en verslaving’ komen we met de leerlingen tot de conclusie dat er twee hoofdoorzaken zijn dat jongeren gaan experimenteren, namelijk: vrienden en problemen. Maar dan… Je vrienden aan de kant zetten omdat ze dingen doen waar je niet helemaal achterstaat, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En die problemen zijn vaak dingen waar je helemaal niets aan kunt doen; hoe ga je daar dan mee om? Om hier dieper met de leerlingen op in te gaan, hebben we een follow up voorlichting gecreëerd, die we ‘Voorlichting 2 Problemen en Vrienden’ noemen. In deze blognemen we jullie mee door deze voorlichting en delen we een aantal prachtige anekdotes van de afgelopen jaren.
Als we aan vrienden denken, dan komen we al snel bij groepsdruk uit. Iets wat iedere jongere in meer of mindere mate ervaart. Daarvoor uitkomen is best spannend, door een rollenspel te doenervaren leerlingen hoe groepsdruk voelt en wat ze kunnen doen wanneer ze zelf in een dergelijke situatie terecht komen. Onze welbekende stemkastjes worden gebruikt om de leerlingen anoniem door de onderwerpen heen te nemen.
Ook hebben we het over diverse problemen waar jongeren tegenaan lopen, zoals onzekerheid, verdriet, verlies en je bang of eenzaam voelen (ook op school). Ze zijn echt niet de enige die hiermee te maken hebben, al voelt dat voor veel leerlingen wel zo. Hoe ga je met zo’n probleem om en waarom kiezen leerlingen ervoor om wel of niet te praten over hun problemen? Door de open gesprekken die ontstaan, leert de klas elkaar beter kennen en ontstaat er meer begrip voor de situaties van de leerlingen.
Voor het eerst iets heel kwetsbaars delen met de klas
“Een meisje uit de klas is al een paar keer opgestaan tijdens de vragen en ging dan stil en rustig in gesprek met haar mentor. Een mooi moment in de klas is dat de mentor het woord vraagt. Ze vertelt dat het meisje tweeënhalf jaargeleden haar moeder is verloren en dat dat in hele heftige omstandigheden was. Daarom loopt het meisje weleens weg uit de klas omdat dit zorgt voorangstaanvallen. Het meisje vond het tijdens deze les blijkbaar veilig genoeg om dit eindelijk door haar mentor te laten delen met haar groep.”
Goed zoals je bent
“Als we vragen of ze weleens onzeker zijn geeft een groot gedeelte aan dat ze dat weleens zijn. Toch geven ook drie jongens aan dat ze dat nooit hebben. Als de voorlichter vraagt of hij er ééntje wat mag vragen steekt een jongen zijn hand op. Hij heeft er geen last van. Als mensen iets van hem vinden is dat hun probleem. De jongen heeft een pokdalig gezicht en vertelt dat hij daar heel vaak mee wordt geconfronteerd. “Zo wat heb jij veel puisten, zeggen ze dan”, zegt de jongen. Hij vindt dat raar en zegt dan vaak dat hij zelf ook een spiegel heeft en dat wel weet. Hij is goed genoeg zoals hij is en ook dit gaat weer over.”
Praten over problemen
“Een meisje in de klas wordt emotioneel wanneer ze vertelt over haarthuissituatie. Als de voorlichter aangeeft dat hij snapt dat ze daar verdrietig over is, en dat eigenlijk niemand het recht heeft om haar te kleineren, vertelt het meisje dat ze ervoor naar een psycholoog gaat en hulp heeft en dat helpt haar enorm. Praten is zo belangrijk voor jongeren die in de problemen zitten en daar wordt nog uitgebreid over gesproken. Hoe lastig het soms is om over je problemen te praten en hoe goed het is om toch hulp te vragen als je in de problemen zit. Als je je problemen niet met iemand bespreekt worden ze steeds groter in je hoofd, als je er wel over praat worden je problemen kleiner. Het klinkt heel simpel maar het werkt wel.”
Elkaar beter leren kennen
“Aan het einde van de voorlichting spreekt een meisje uit dat ze niet had verwacht dat zoveel klasgenoten met dezelfde gevoelens en emoties zit als zijzelf. Een jongen zegt dat hij tijdens de voorlichting veel meer te weten is gekomen over zijn klasgenoten; hij heeft hen echt beter leren kennen. Wanneerhij dit vertelt knikt een groot deel van de klas instemmend. Op de post-its die de leerlingen na de voorlichting invullen is te lezen dat de leerlingen het fijn vinden dat hun klas zo open was, dat ze het belangrijk vinden dat er over deze onderwerpen gesproken wordt en dat dit vaker zou moeten gebeuren.”
Net als na elke voorlichting die Be Aware geeft, bieden we ook bij onze ‘Voorlichting 2’ een stukje nazorg aan. De leerlingen zijn welkom om na afloop van de voorlichting met de voorlichter in gesprek te gaan en ook kunnen zij altijd in een later stadium nog contact opnemen met de vertrouwenspersonen van Be Aware.
Ben je door het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden om ‘Voorlichting 2 Problemen & Vrienden’ ook te implementeren op school? Neem dan hier contact met ons op voor meer informatie.