December 6, 2021
Geen categorie / andere
Door de opening op 1 oktober van de Nederlandse online gokmarkt verschijnen er steeds meer gokreclames op radio/TV en social media.
Hoewel de reclames zich niet mogen richten op kwetsbare groepen (zoals jongeren), geen rolmodel gebruikt mag worden onder 25 jaar en pas na 9 uur ‘s avonds mag worden uitgezonden, staan toch veel jongeren bloot aan gokreclame. Jongeren kijken nu eenmaal vaak ‘s avonds naar de televisie, denk alleen maar aan de reclameblokken tijdens de rust van voetbalwedstrijden: soms bestaat meer dan 25% van de reclames uit online gok-gerelateerde onderwerpen.
Jongeren kunnen verkeerde inschattingen maken van hun kansen om te winnen. Dit risico wordt groter door reclame voor kansspelen met thema’s zoals ‘winnen’ en snel ‘rijk worden’. De verleiding wordt dan toch groter om eens een spel uit te proberen, waarvan jongeren de consequenties misschien niet altijd overzien. Daarom noemen we ze hier nog maar eens.
Voor meer informatie: gokkeninfo.nl