Ontvang per mail onze:

Digitale brochure

Ga nu naar het online aanvraagformulier

U bevindt zich hier: Home > Scholen > Social media en gamen

Social media en gamen

Schermverslaving of beeldverslaving klinkt misschien vreemd, maar komt veel voor onder jongeren. Het gaat er om dat  jongeren zoveel tijd op social media zitten, gamen of series kijken dat ze de controle over hun leven dreigen te verliezen. Hun schoolprestaties gaan achteruit, ze zijn prikkelbaar en ongezellig door slaaptekort en zonderen zich af van de gebeurtenissen in de 'echte' wereld.

Daarom praten we met jongeren over de do's en dont's. Hoe kan je een goede balans vinden? Wat vul je online wél in en wat niet. Wat gebeurt er eigenlijk met al je persoonsgegevens? Kan je afspreken met mensen die je online leert kennen? Hoe kan je minderen met het gebruik van social media en gamen als je dat graag zou willen?

Tijdens de voorlichting stellen we de jongeren vragen die met stemkastjes anoniem beantwoord worden. De uitslagen worden met staafdiagrammen op het bord getoond. Hierdoor weten we precies wat er speelt in de klas en kunnen we hierop direct in gaan. Ook voor de jongeren ontstaat hierdoor veel herkenning en daarmee openheid. Als u vragen heeft over de inhoud, kunt u contact met ons opnemen.

Ook voor ouders

Voor ouders organiseren wij een interactieve voorlichtingsavond waar o.a. veel tips worden gegeven over gesprekstechnieken, hoe u regels en grenzen op kunt stellen.

Sexting - Wat is het? & Stappenplan voor docenten

Sexting is het verspreiden van seksueel getinte foto’s via de mobiele telefoon. De term is afgeleid van seks (verwijst naar de seksuele inhoud) en texting (app/instagram).

Stappenplan voor docenten bij ongewenst delen van foto’s en filmpjes

1. lokaliseer het probleem

Waarom is de foto gedeeld? Uit woede, om te pesten? De grens tussen‘slachtoffer’ en ‘dader’ is niet altijd even scherp. Weet dat de situatie vaak complex is, en dat ook de verspreider een jongere is die kan leren uit dit incident.

2. Bepaal de ernst van de situatie

Sexy foto’s of filmpjes ongevraagd doorsturen is sowieso seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bepaal aan de hand van de 6 criteria uit het Sensoa Vlaggensysteem hoe ernstig de situatie is.

3. Geef aandacht aan het slachtoffer

- Bespreek met het slachtoffer wat er precies gebeurd is zodat de situatie helder is.

- Stel voor een aantal vrienden/vriendinnen te benoemen bij wie hij of zij steun kan vinden.

- Bekijk hoe je de foto's offline kunt halen, maar maak screenshots voor als je aangifte wil doen bij de politie.

4. Geef aandacht aan de verspreider

- Vraag de verspreider om de foto’s of filmpjes te verwijderen.

- Stel de verspreider voor een aantal goede vrienden of vriendinnen te benoemen bij wie hij of zij steun kan vinden.

5. Geef aandacht aan de ouders

Bespreek eerst met de betrokkene of en op welke manier ouders ingelicht moeten worden.

- Bekijk met de ouders van het slachtoffer welke hulpen informatie ze nodig hebben.

- Ken je de ouders of opvoeders van de verspreider?Kan je een gesprek hebben met hen?

6. Communiceer op je school

- Verzorg de communicatie binnen de school met de zorgcoördinator.

- Bepaal een goede toon. Benoem het deel van het gedrag dat wel oké is en leg uit wat niet mag: foto’s misbruiken is helemaal niet oké en is zwaar grensoverschrijdend en strafbaar gedrag.

- Communiceer duidelijk over de rol van beide partners, waarbij het duidelijk is dat diegene die doorstuurde in de fout is gegaan, niet het slachtoffer dat een foto in vertrouwen deelde.

- Communiceer met jongeren over de rol van de groep eromheen. Die rol is heel belangrijk, net zoals bij cyberpesten. Foto’s doorsturen doe je niet.