Telefoon

Dat mobieltje... we horen steeds meer ouders maar zeker ook jongeren die last ondervinden van het mobieltje. Wij geven voorlichting over verslaving op scholen in heel Nederland. Als we met de jongeren over drugsverslaving praten herkennen de jongeren hun eigen "obsessieve" gedrag met hun mobieltje. Officieel bestaat er dus geen telefoonverslaving maar wij geloven zeker dat onze jongeren op dit gebied zeker regels nodig hebben.

Uit tal van onderzoeken blijkt dat juist de leeftijdsgroep van de beginnende smartphonegebruikers (12 tot 15 jaar) gevoelig is voor groepsdruk. 'Wat doet de rest? is mijn insta wel up-to-date? Ze willen erbij horen en voelen snel een gevoel van buitensluiting.

Gaat de whatsapp-snapchat-instagram-youtube-stroom tot diep in de avond of nacht door, dan wil je kind meedoen. Daarom is het belangrijk om regels op te stellen!

Je zult zeker thuis niet de meest enthousiaste reacties ontvangen van je kind.

Misschien wel reacties als:
  • Wat een onzin
  • Dat slaat nergens op
  • Jij maakt er altijd een ding van
  • Jij bent de enige ouder die zo moeilijk doet
  • Ik ben de enige dat het niet of zo weinig mag
  • Jij snap er echt niet van.....
Even ter geruststelling, je bent dus niet de enige!

Regels die je zou kunnen toepassen:

• Geen telefoon tijdens het eten, ook de ouders niet
  • Geen telefoon vóór het ontbijt, als ze het rooster moeten checken zijn ze binnen 1 minuut klaar
  • Telefoonvrije tijden, dus bijv. tussen 19:00 en 20:00 geen mobiel, dus ook de ouders niet
  • Telefoon op vliegtuigstand bij het maken van huiswerk
  • Geen telefoon mee naar bed, de slaapkamer is namelijk het meest veilige plek van je kind. Als er ruzie is of er gepest wordt gaat dat door tot op de plek waar hij/zij eigenlijk juist tot rust moet kunnen komen.
  • Geen telefoongebruik in het verkeer/fiets

Tips om te bespreken met je kind:

• Download ook bijv. snapchat of instagram zodat je weet wat ze doen en waar ze zich mee bezig houden.
  • Bespreek wat voor foto's je kind mag plaatsen, een goede voorwaarde kan zijn of ze die foto ook aan jou als ouder zou sturen?
  • Alle social media accounts op privé.
  • Verschillende wachtwoorden en een wachtwoord van minimaal 13 tekens.
  • Pas de kleuren aan op je mobiel, ze zijn nu zo ingesteld dat je juist steeds wilt kijken.
  • Schoon het scherm op, sorteer de apps, zodat het niet elke keer een kermis van afleiding is als je kind naar zijn telefoon kijkt en bespreek de hoeveelheid apps.
  • Koop een horloge, elke keer als de tijd gecheckt wordt op je mobiel staat er misschien weer een notificatie.
  • Zet de notificaties uit.
  • Zet het geluid uit.
  • Maak er een spel van binnen het gezin met één van de apps om te minderen. Apps die kunnen helpen: Moment en/of Checky. Apple houdt ook bij hoeveel activiteit er geweest is op je mobiel.

Wist je dat?

Hersenen vallen stil als je tijdens het huiswerk maken een minuut een appje beantwoordt. Het duurt bijna 3 minuten voordat je weer op hetzelfde concentratieniveau bent als daarvoor. Het huiswerk duurt dus 4 keer zo lang!

Disclaimer  -  Sitemap  -  Powered by Idas B.V. Internet & ICT